Translate

niedziela, 21 czerwca 2015

Dlaczego dzieci kłamią?

Dzieci kłamią z bardzo różnych powodów, do najczęstszych należą: strach i wstyd, ale również dlatego, że kłamią jego rodzice. Bardzo podoba mi się metafora Wojciecha Eichelbergera która mówi, że dziecko jest jak walizka co do niej włożysz to wyjmiesz. Problem polega jednak na tym, że rodzice często zapominają, lub nie zdają sobie sprawy z tego co włożyli kiedyś do walizki. Często bywa tak, ze rodzic na oczach dziecka mija się z prawda a potem się dziwi dlaczego jego dziecko kłamie. Sama pamiętam, że jako dziecko bardzo rzadko kłamałam, no ale jak każdemu dziecku zdarzało mi się. Dlaczego kłamałam? Bo zwyczajnie się bałam. Nie przypominam sobie aby moi rodzice kłamali mnie czy kogokolwiek innego, zawsze powtarzali mi że najgorsza prawda jest lepsza od małego kłamstwa. Do dzisiaj nie znoszę kłamstwa. Niestety bardzo wielu rodziców kłamie na oczach dziecka. Zdarza się, że rodzic siedzi w domu i ogląda telewizję, gdy nagle dzwoni telefon i dziecko słyszy jak  rodzic mówi " nie, nie teraz bo jestem bardzo zajęta mam strasznie dużo pracy".
Jak myślicie czy to dziecko powie w przyszłości rodzicom prawdę? Zapewne nie, bo przecież mama czy tato też nie mówili prawdy, więc ja też nie muszę a usprawiedliwienie dla swojego kłamstwa zawsze się znajdzie. Mimo, ze ja nie cierpię kłamstwa to wiem, że moim dzieciom też zdarza się kłamać, znam też faktyczny powód dla którego kłamią. Bardzo często gdy wiedzieli, że czegoś im nie wolno, to często po prostu marudziłam, zamiast powiedzieć krótko dlaczego mi się nie podoba to co zrobiły to ja zaczynałam prawić kazania, a dzieci bardzo tego nie lubią, dlatego też kłamały, żeby nie musieć mnie wysłuchiwać. Zorientowałam się, gdy moje starsze córy zaczęły dorastać. Dużo rozmawiam z dziećmi i wyciągam wnioski z tego co mówią, i pewne rzeczy pozmieniałam. Gdy jednak działo się coś poważnego to moje dzieci nigdy nie kłamały, wręcz przeciwnie zawsze wcześniej przychodziły, żeby się poradzić a czasem nawet przyprowadzały swoje koleżanki do mnie po porady. To chyba świadczy o zaufaniu jakie mają do mnie. Zawsze powtarzam, że nie cierpię kłamstwa, i nigdy nie przyłapały mnie na kłamstwie. Zdarza się jednak, że dzieci kłamią bo się zwyczajnie wstydzą, często się tak dzieje w rodzinach gdzie występuje uzależnienie, ale nie tylko. Warto zatem zastanowić się jeżeli dziecko nas okłamało jaka była tego przyczyna, czy aby nie to, ze dziecko słyszało jak my kłamiemy, i porozmawiać z nim o tym i przyznać się. Rodzice często boją się że stracą u dziecka autorytet, jeśli przyznają się do jakiegoś występku, mnie jednak się wydaje, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i mamy prawo popełniać błędy, jednak gdy porozmawiamy o tym szczerze z dzieckiem, to na pewno nasz autorytet się jeszcze wzmocni, a dziecko nie będzie się bało, że jego rodzic go nie zrozumie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz